Kleine aanpassing groot verschil. Waar letten kopers op?
Over het algemeen spreekt een sfeervol, licht, opgeruimd en fris huis het meeste aan. Daarna volgt indeling, functionaliteit en onderhoud. Elk huis heeft minder sterke punten. Juist door de sterke punten te accentueren krijgen de minder sterke punten minder ruimte.
Door de juiste styling benadruk je de sterke kanten van een huis. Je gaat schuiven met meubels, laat bepaalde accessoires weg en eventueel kan je enkele sfeermakers toevoegen. De juiste elementen worden uitgelicht. Het is een kunst om met zo min mogelijk ingrepen een zo groots mogelijk effect te bereiken. Soms heeft een huis net iets meer nodig: styling of zelfs een kleine ingreep. Een kleine aanpassing kan dan een groot verschil maken!
Maar huizen worden toch snel verkocht? Waar heb ik styling dan voor nodig?
Sommige huizen worden heel snel verkocht of halen Funda niet eens omdat ze dan al verkocht zijn. Waarom zou je dan investeren in styling? Styling laat meer mogelijkheden van een huis zien door doelgroepstyling toe te passen. Zo kom je dichter bij de juiste potentiële koper. En ten tweede zorgt de juiste styling voor een hogere verkoopprijs.
Naast de styling van een woning is woningpresentatie cruciaal. De eerste foto’s op Funda zijn heel belangrijk. Besteed hier aandacht aan. Gemiddeld bekijkt een woningzoekende een Funda-foto 1 seconde naar de eerste serie foto’s op Funda. Eigenlijk wil je dat een potentiële koper al verliefd is op je huis voordat deze komt kijken. De foto’s moeten de mogelijkheden goed in beeld brengen. Is de presentatie top dan zijn er geen vervelende verrassingen bij het bezichtigen.
En dan is er nog een groot voordeel voor jou als verkoper. Door op deze positieve manier betrokken te zijn bij de verkoop van het huis kom je ook weer een stapje verder in het proces van afscheid nemen van je huis. Tenslotte hebben de meeste mensen hebben jarenlang met veel liefde en plezier op een plek gewoond. Voor de meeste mensen is verhuizen een enorme stap.
De meest effectieve manier van verkoopstyling is doelgroepstyling. Hoe beter je je styling afstemt op de doelgroep hoe groter het effect. Een huis wat instapklaar is, waar een potentiële koper zijn of haar droomhuis in herkend wordt nu eenmaal vaker sneller verkocht (of verhuurd) voor een hogere prijs.